Een korte carrièreswitch
Wesley begon tien jaar geleden op zijn 21ste te werken als huishoudhulp. Eerst bij de concurrentie, daarna bij TRIXXO Dienstencheques. Even zag het er naar uit dat zijn loopbaan een andere kant zou uitgaan. Drie jaar geleden stopte hij om in een fabriek te gaan werken. “Ik wilde eens iets anders doen. We maakten binnenbekleding van auto’s. Ik dacht dat dat fijner was, dat het beter betaald was, maar uiteindelijk moet je overal werken. Ik miste de vriendelijkheid. Je helpt die mensen tenslotte en de dankbaarheid die je daarvoor terugkrijgt, die krijg je niet in elke fabriek.”
Oog voor detail
Als we Wesley vragen wat een goede huishoudhulp is, dan heeft hij het antwoord snel klaar. “Je moet natuurlijk goed kunnen poetsen. Je moet oog hebben voor details. Bijvoorbeeld boven op een kast ligt vaak stof. Dat wordt dikwijls vergeten, maar ik kan daar niet tegen, dat moet er af. Ik ben nogal fanatiek daarin. Alles moet bij mij mooi recht liggen of mooi op een rijtje staan. Als ik ergens op bezoek ben veeg ik over de deurrand.”
Soms kan het werk wel zwaar zijn, vindt Wesley. Maar hij gebruikt technieken om zijn lichaam te sparen. Die heeft hij onder meer tijdens zijn opleiding bij TRIXXO Dienstencheques geleerd. “Als je bijvoorbeeld een doek wil uitspoelen in een emmertje dan moet je niet buigen, maar moet je door je knieën zakken. Dat spaart de rug. Of zet de emmer op een stoel of een verhoogje. Zware stoelen moet je niet op de tafel heffen maar opzijschuiven. Dan kan je evengoed stofzuigen of dweilen onder de tafel."
Om zijn werk goed te kunnen doen vraagt hij of de klant de juiste producten in huis haalt. “Een sterke ontvetter is bijvoorbeeld zoiets.
Dat kan ik niet missen. Een goede aftrekker voor het poetsen van de ramen vind ik ook heel belangrijk. Waar ik bijvoorbeeld niet zo graag mee werk is bruine zeep. Maar dat komt omdat ik die geur niet zo fijn vind.”
TRIXXO Dienstencheques is een fijne werkgever
Het werk op zichzelf vindt Wesley heel aangenaam. Werken voor TRIXXO Dienstencheques maakt het allemaal nog veel fijner. “Bij mijn vorig dienstenchequebedrijf voelde ik mij echt een nummer. Je hoorde niets, ze waren er niet als je ze nodig had. Dat is bij TRIXXO Dienstencheques heel anders. Je komt op het kantoor, je kan daar eens babbelen, ze zijn er altijd even vriendelijk. Niets is te veel. Als je eens een berichtje stuurt krijg je direct een antwoord. Heel familiaal in de omgang.”
Een tevreden klant aan het woord:
"We kunnen niet zonder Wesley."
Toen Wesley drie jaar geleden stopte als huishoudhulp was Chantal Hijlen uit Hechtel-Eksel al een van zijn klanten. “Ik heb een spierziekte en ik heb dus hulp nodig in het huishouden. Toen hij wegging was dat flink schrikken voor ons. In de periode dat hij weg was hebben we geen andere huishoudhulp gevraagd. Mijn dochter van 23 heeft toen wat taken overgenomen.”
Intussen is hij alweer enkele maanden terug. “Toen ik hoorde dat hij terug begon, was het van Yes! We hebben hem onmiddellijk teruggenomen. We zijn zeer tevreden over onze Wesley. Hij poetst goed en hij ziet alles. Hij is ook heel vriendelijk in de omgang.”
De afspraak is dat Wesley wekelijks de slaapkamers, de badkamers en de leefruimtes onder handen neemt. “Dweilen kan hij als de beste. Hij doet dat nog met een aftrekker en water. Dat zie je niet zo vaak meer. En als je eens iets extra’s vraagt dan doet hij dat zonder problemen. Ik kijk er altijd naar uit als hij op maandagvoormiddag langskomt. Tussendoor hebben we ook een praatje, maar dan is hij weer snel aan de slag. Het is een tof manneke (lacht)."