Warme zomerdagen – Maatregelen 🌡️

  • juli 24, 2019

Je hebt het ongetwijfeld gemerkt, heel het land zwoegt onder een grote hittegolf. Graag proberen we het onze huishoudhulpen zo aangenaam mogelijk te maken tijdens deze weersomstandigheden. Daarom enkele tips vanuit TRIXXO.

Maatregelen bij hittedagen voor de huishoudhulpen die bij de klanten werken

– Eerst en vooral is het belangrijk dat er regelmatig en voldoende water gedronken wordt door de huishoudhulp. Dus geen gesuikerde of alcoholische dranken.

– We raden aan de huishoudhulpen aan om een drinkfles mee te nemen. Ze kunnen aan de klant vragen om de gevulde drinkfles in de koelkast bij de klant te mogen zetten. Zodoende heeft de huishoudhulp gekoeld water ter beschikking als ze werkt bij de klant. Een andere mogelijkheid is dat ze aan de klant vragen of ze daar hun drinkfles mogen vullen.

– De huishoudhulp zorgt ervoor de kleding aangepast is aan de hitte.
Draag aangepaste kleding: lichte, ademende en loszittende kleding bij voorkeur uit katoen en bij voorkeur in lichte kleuren. Zorg er steeds voor om stevig en aangepast schoeisel te dragen.

– In het kader van veilig en gezond werken door de huishoudhulp is het belangrijk dat in overleg met de klant duidelijke afspraken gemaakt worden.

– We hebben aan de klant gevraagd om bij deze hoge temperaturen geen vensters te laten wassen in de volle zon; de huishoudhulp loopt het risico om een zonneslag of zonnesteek op te lopen of flauw te vallen. In overleg met de klant kan ervoor gekozen worden om dit even uit te stellen en de ramen te wassen als het minder warm is of als de zon niet op het raam schijnt, dus als dat raam in de schaduw staat. Het is ook af te raden om zolders te stofzuigen of veranda’s te poetsen. De temperatuur kan er behoorlijk oplopen. We raden aan de klant aan om dit werk te laten doen op een ander tijdstip als het minder warm is.

– Er kan in overleg met de klant en de kantoorverantwoordelijke gekozen worden om s’ morgens bij de klant een uur vroeger te beginnen (bv. werken van 7u00 tot 11u00 i.p.v. 8u00 tot 12u00) of een uur later te beginnen in de namiddag. Opgelet: de klant moet hiermee akkoord gaan en ook de kantoorverantwoordelijke moet in dit overleg betrokken zijn.

– De huishoudhulp heeft altijd de mogelijkheid om bij een onveilige, ongezonde of abnormale situatie dit te melden aan de kantoorverantwoordelijke. De kantoorverantwoordelijke neemt contact op met de klant om de situatie te bespreken en te overleggen. Indien nodig gaat de coach ter plaatse.
Bijvoorbeeld een klant die een huishoudhulp toch wil laten werken in een ondoenbare hete veranda zal die huishoudhulp na 45 minuten een pauze van 15 minuten in een koele ruimte moeten toestaan.

Algemene tips bij hittedagen voor huishoudhulpen

– Zorg er voor dat je regelmatig en voldoende water drinkt, suikerhoudende dranken en zeker alcohol zijn af te raden. Koffie of thee kunnen ook. Als je urine donker kleurt, drink je te weinig. Zorg dat je altijd water bijhebt.

– Probeer indien mogelijk, zoveel mogelijk buiten de heetste uren (11u-16u) te werken, steeds in overleg met de klant en de kantoorverantwoordelijke.

– Werken in de zon tijdens de heetste uren is sterk af te raden, indien je dit toch moet doen, neem dan de nodige voorzorgen; draag een hoofddeksel, smeer je in en zorg tijdig voor verkoeling.

– Als je toch moet werken in warme ruimtes zoals een zolder, veranda, enz.. probeer dit dan zo vroeg mogelijk in de ochtend te doen.

– Probeer het werken met warme producerende toestellen zoals een strijkijzer zo veel mogelijk te beperken of ’s morgens vroeg uit te voeren.

– Draag aangepaste kledij:  lichte,  ademende en loszittende kleding, bij voorkeur uit katoen. Bij voorkeur in lichte kleuren. Zorg er echter steeds voor om stevig en aangepast schoeisel te dragen.

– Probeer in overleg met de klant af te spreken dat je de airco of ventilator mag gebruiken als deze aanwezig is.